16 januari 2012

Stickat fodral till iPhone.

Hej. Nu var det en evighet sedan jag skrev här. Detta av den enkla anledningen att jag inte har varit så aktiv på stickfronten. Har istället varit upptagen med att lära mig franska i Aix-en-Provence. Nu är jag dock tillbaka i Umeå och har nyligen blivit med iPhone, så jag tänkte att ett stickat fodral till den vore på sin plats. Jag improviserade men tänkte ganska mycket lovikkavante när jag stickade det.

Jag började med att lägga upp tjugo maskor på fyra strumpstickor och stickade första varvet rätt. Därefter stickade jag ungefär fem aviga varv. Detta är alltså den uppvikta mudden ni kan se på bilderna. Sedan fortsatte jag med kanske trettio räta varv, tills längden på fodralet var lagom, innan jag började med hoptagningsvarven. På första stickan stickade jag en maska och sedan två ihop. På andra stickan stickade jag till tre maskor återstod, sedan två tillsammans och den sista som vanligt. På den tredje stickan gjorde jag likadant som på den första och på den fjärde likadant som på den andra. Detta gjorde jag tills jag totalt hade åtta maskor kvar, sedan drog jag tråden genom dessa maskor och slutligen till insidan av vanten. Jag fäste trådarna och sedan var det klart!

Jag använde mig av garnet Sarek i färgen 1926 och 100% ull från Marks & Kattens. Strumpstickorna vet jag dessvärre inte storleken på men det är i alla fall samma som jag brukar använda när jag stickar lovikkavantar.

4 kommentarer:

  1. Men åh så fint Agnes! Du måste lära mig sticka snart! Vi borde dra ihop en junta med bra uppslutning också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elina! Det ska jag absolut göra! Vad sägs om en junta på tisdag nästa vecka? Jag är tillbaka i Umeå då.

      Radera
    2. Ja det tycker jag låter bra. Tror inte att jag jobbar sent så det funkar :)

      Radera
  2. Jättefint, gjorde själv efter ditt mönster denna kväll. Blev jättefint det med.

    Här kan du se resultatet ---> http://tofslan.se/?p=278

    SvaraRadera