17 mars 2011

Lilla "hur-du-virkar-ihop-dina-mormorsrutor-guiden"

Som Anna visade i förra inlägget så har jag börjat virka ihop mina mormorsrutor. Filten börjar så smått ta form och det känns så roligt! Men jag testade många olika sätt att fästa ihop dem på och kom tillslut framtill att det här var det bästa för mig.



Börja med att lägga upp de rutor du ska fästa ihop. Dra till dem i hörnen för att få till en så kvadratisk form som möjligt. Jag ska tillägga att i det sista vita varvet har jag endast gjort 2 lm i hörnen istället för 3. Mest för att jag tyckte att hörnen blev för "pikiga" med 3 lm.


Börja sedan i något av hörnen, du kommer virka från höger hörn till vänster hörn, och gå igenom den yttre maskbågen som blir i luftmaskorna i hörnen. Gör detta i den luftmaska som ligger närmast den stolpsektion du ska virka mot. När du sedan lägger ihop rutorna ska de ligga rätsida mot rätsida.


Gör sedan en vanlig ögla på garnet som du ska fästa med och håll båda rutorna tätt mot varandra så du ser att stolpsektionerna ligger jämnt.
Lägg sedan garnet runt virknålen och dra igenom de tre maskorna så du bara har en tråd kvar över nålen.


Fortsätt sedan att gå igenom de yttre maskbågarna och lägg garnet över nålen och dra igenom de tre maskorna. Virka så hela vägen fram tills att du virkat ihop den första luftmaskan i det vänstra hörnet.


När du virkat ihop första luftmaskan i det vänstra hörnet kan du klippa av garnet och dra igenom det och fästa som du går på sista varvet eller innan du byter färg på en ruta.


Efter att du fäst alla trådar så får du så här fina ihopvirkade mormorsrutor! Ganska enkelt sätt att fästa på och jag gillar hur jämnt det blir och att det inte blir en bubblig kant mellan dem! Så böra med att virka ihop rutor så att du får långa längor och fäst sedan ihop dessa längor på samma sätt som jag nu visat!
Hoppas det här hjälper er att fästa era rutor!



4 kommentarer:

  1. TOPPEN!
    /Johanna

    SvaraRadera
  2. hej hej
    tack för din beskrivning av att virka ihop mormorsrutor:) jag har valt att göra som du nu när jag virkar ihop min väska:)
    kram Sif

    SvaraRadera
  3. Gör likadant med min första mormorsrutefilt. Insåg att det finns många olika sätt att sätta ihop dem, men det här sättet var riktigt fint. Gillar att det blir olika på båda sidor, men utan att någon sida blir ful.

    SvaraRadera