29 november 2010

Pippitröjan

Det går framåt med min Pippi-tröja. Jag jobbade ett antal nätter förra veckan och då går det uppenbarligen undan. Nu ska jag i alla fall berätta lite mer om mitt tröjstickande för er.


Man behöver en stickbeskrivning. Jag gick till Hemflit här i Umeå och frågade om en. 30 kronor kostade den nog.


Garn är också bra att ha. I stickbeskrivningen står det vilket man ska använda och till den här tröjan är det garnet Tilda från Svarta fåret. 50 procent bomull och 50 procent akryl. Ett nystan kostar runt 30 kronor.


Tre olika färger behöver man. Det vita garnet är färg 05 och det röda färg 45. Jag råkade slänga etiketten till det blå garnet och valde en annan, ljusare blåfärg än det som står angivet i beskrivningen, så jag återkommer om färgen på det.


Man stickar med tre olika stickor (dock inte samtidigt), en rundsticka och två par vanliga. Till resåren använder man 3 mm och till slätstickningen 3,5 mm.


Rundstickan ska vara 3 mm tjock och 40 cm lång. Den använder man till sprund- och halskanter, men så långt har jag inte kommit än.


När man har allt man behöver börjar man sticka (såklart). Roligast är det när man kommit en bit och får sticka mönstret. För att göra stickandet ännu trevligare kan man exempelvis lyssna på Bon Iver samtidigt. Det är fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar